FORRETNINGSAKTIVITET

Mens materialene i klærne våre og produksjonen står for det aller meste av våre totale utslipp, er det også ting vi kan ta hensyn til i de andre fasene av produktenes livssyklus for å sikre at vi minimerer klimaavtrykket vårt.

Transport

Transportmidlene vi velger for å sende produktene fra fabrikkene til lageret vårt i Sverige er noe vi kan påvirke, og hvor vi kan redusere utslippene våre ved å jobbe på riktig måte. Produktene fraktes hovedsakelig med båt og lastebil, men enkelte varer transporteres også med fly – som regel på grunn av forsinkelser av ulike årsaker. Derfor jobber vi med å forbedre arbeidsflyten vår for å unngå forsinkelser i ordreregistreringen, slik at vi i størst mulig grad kan velge mer miljøvennlige (men langsommere) transportmåter. Målet er å redusere andelen flyfrakt til under 2 % innen 2030.

    Frakt

    Vi kan også påvirke utslippene som oppstår ved frakt av produkter til kundene våre. Vi prioriterer samarbeid med speditører som deler vår visjon om å bli fossilfrie innen 2030. Målet vårt er at alle leveranser innen Norden skal være helt fossilfrie innen den tid. For destinasjoner der dette ikke er mulig, for eksempel der frakt må gjøres med fly på grunn av lange avstander, krever vi at speditører har en klar og stabil bærekraftstrategi. De må kunne vise til betydelige reduksjoner i sine utslipp per tonnkilometer innen 2030 for at vi skal kunne fortsette samarbeidet. Ved å samarbeide med likesinnede partnere presser vi overgangen mot en mer bærekraftig transportsektor.

    Returer

    Vi vil at du skal være helt fornøyd med produktet eller produktene du kjøper hos oss. Du har selvfølgelig rett til å angre kjøpet, og da belaster vi 49 SEK i returkostnader. Ved å innføre et returgebyr ønsker vi å oppfordre kundene våre til å handle mer bevisst. Forskning viser at når kunder vet at de vil bli belastet et gebyr for å returnere varer, er det mindre sannsynlig at de foretar impulskjøp eller kjøper varer de er usikre på. Dette kan føre til at færre varer sendes frem og tilbake, noe som reduserer karbonavtrykket fra transport og emballasje. Alle returer som kommer tilbake til lageret vårt blir sjekket. I de aller fleste tilfeller kan det returnerte plagget legges tilbake i hyllen umiddelbart, men noen plagg har flekker eller lukt som gjør det umulig å selge dem videre. Disse plaggene går enten videre til en samarbeidspartner som setter dem i stand og selger dem på nytt, eller til tekstilgjenvinning der de sorteres etter fibertype og farge.

      Emballasje

      Vi bruker resirkulerte materialer i emballasjen vår for å fremme sirkulære prosesser og begrense bruken av jomfruelige ressurser. Posene som plaggene kommer i er laget av 100 % resirkulert plast. Alle hangtags er laget av 100 % resirkulert papir og e-handelsposene er laget fra bærekraftige biomaterialer som er helt fri for PFAS og mikroplast, noe som gjør dem biologisk nedbrytbare. Når du har mottatt pakken, er det viktig å resirkulere emballasjen slik at den kan bli til ny emballasje!